Ann Elkjär möter Rhythm Art Duo

(1965 -        )
Akataka

David Friedman / Dave Samuels
(1944 -         / 1948 -        )
Carousel
Eugene Bozza
(1905 - 1991)
Anna Eriksson
(1963 -        )
Pas de Deux
Ida Fahl
(1978 -        )
Meditation a deux
Lou Harrison
(1917 - 2003)
First Concerto for Flute and Percussion
1st movement
2nd movement
3rd movement

1978 inledde den svenska slagverksensemblen Kroumata sitt samarbete med flöjtisten Manuela Wiesler, ett samarbete som bland annat ledde till världsturné och en skiva med musik för flöjt och slagverk. Nu fortsätter Rhythm Art Duo och flöjtisten Ann Elkjär denna tradition och på repertoaren finns åter Lou Harrisons First Concerto for Flute and Percussion. Under 2017 har Rhythm Art Duo spelat in sin nya skiva Carousel där Ann är gästartist i en nyinspelning av det klassiska verket från 1939.

Kring musik för flöjt och slagverk presenteras ett fartfyllt konsertprogram med såväl klassiker som ny musik av nu levande tonsättare skrivna direkt för Ann och Rhythm Art Duo.
Välkomna in i en värld av klanger!

Flöjtisten Ann Elkjär har uppmärksammats för sitt levande och uttrycksfulla spel, som hon helst använder för att spela kammarmusik. Hon vann den internationella Kuhlautävlingen för flöjtister 2003, och i slutet av sin engelska studietid belönades hon med det prestigefyllda priset till årets bästa student, ”The Queens Commendation for Excellence”. Hon är också mycket förtjust i sitt uppdrag som lektor i flöjtspel vid Musikhögskolan Ingesund, och tycker det är ett hedersuppdrag att få föra arvet efter sina egna lärare vidare till nästa generation unga musiker.

Rhythm Art Duo, Daniel Berg och Fredrik Duvling, började spela tillsammans 1992. De har en omfattande konsertverksamhet som stöds av Kulturrådet och är flitigt anlitade av skolor, kyrkor och kammarmusikföreningar i Sverige. De turnerar ofta i Sverige och Europa och har ett nära samarbete med många av landets länsmusikstiftelser som t.ex. Kultur i Väst och Västmanlandsmusiken. Rhythm Art Duo vill tillsammans med nu levande tonsättare verka för ny kammarmusik med slagverk i centrum. Bland de många som skrivit musik direkt för duon kan nämnas – Paula af Malmborg Ward, Miklós Maros, Loreta Narvilaite och Torbjörn Grass.

Daniel Berg, marimbasolist, kammarmusiker, tonsättare och pedagog. Han är lektor i musikalisk gestaltning och undervisar i solistiskt slagverk, kammarmusik och slagverksensemble vid musikhögskolorna i Göteborg, Örebro och Stockholm.

Fredrik Duvling, kammar- och orkestermusiker, är flitigt engagerad av landets professionella orkestrar. Han ansvarar för slagverksprofilen vid Ljungskile Folkhögskola och undervisar även i orkesterslagverk vid Musikhögskolan i Örebro.