Minetti Quartet

Tångaskolans aula

Joseph Haydn
(1732 – 1809)
Stråkkvartett nr 32 i C-dur op 33:3 ”Fågeln”     (1778-81)
Allegro moderato
Scherzo: Allegretto
Adagio ma non tropo
Finale. Rondo - Presto
Dmitrij Sjostakovitj
(1906 – 1975)
Stråkkvartett nr 10 i Ass-dur op 118     (1964)
Andante
Allegretto furioso
Adagio
Allegretto

- PAUS -

Antonín Dvořák
(1841 – 1904)
Stråkkvartett nr 10 i Ess-dur op 51     (1879)
Allegro ma non troppo
Dumka (Elegia):
            Andante con moto - Vivace –
Romanza. Andante con moto
Finale. Allegro assai

Minetti Quartet nominerades till ECHO:s (European Concert Hall Organization) ”Rising Stars” under säsongen 2008/09. Sedan dess har de spelat på bland annat Wigmore Hall i London, Concertgebouw i Amsterdam, Palau de la Música i Barcelona, Stockholms Konserthus och Palais des Beaux-Arts i Bryssel.

Kvartetten gästar även många av de ledande kammarmusikfestivalerna t. ex. i Aldeburgh, Aix-en-Provence, Mecklenburg-Vorpommern och Kuhmo.

Minetti Quartet har även genomfört turnéer i Nord-, Central- och Sydamerika, Australien, Japan samt Kina.

Kvartetten har sedan de bildades 2003 vunnit priser vid en rad tävlingar bland annat förstapris vid den internationella Rimbotti String Quartet-tävlingen i Florens och Haydn-priset vid den internationella Haydn-tävlingen i Wien.

Debutskivan släpptes 2009 med verk av Joseph Haydn och följdes 2012 av Felix Mendelssohns tidiga kvartetter. Båda skivorna fick mycket goda recensioner. Kvartettens tredje album kom 2013 och bestod av klarinettkvintetter med klarinettisten Matthias Schorn.

Konserten arrangeras i samarbete med