Hudnära: Bach, brasilianskt och lite Broadway

ur Partita 3 – Gavotte en rondeaux
Ida Lundén
Dadodado
Ludd (Ida Lundén & Lise-Lotte Norelius)
Hudnära
Ann Ronell
Willow Weep for Me
George Gershwin
Promenade (Walking the Dog)

Gitarristen Mats Bergström, en av våra mest välrenommerade musiker, föddes i Gävle 1961. Han är utbildad vid Kungliga Musikaliska Akademien i Stockholm med examen 1982. I mer än 35 år har Mats verkat som professionell gitarrist som solist, ackompanjatör och ensembelmusiker. Debuten skedde i Wigmore Hall i London 1983.

I början av 90-talet fortsatte Mats sina studier vid Juilliard i New York. Därefter har musicerandet framför allt skett på kammarmusikscenen, inte minst som sångackompanjatör (Malena Ernman, Olle Persson m.fl.)

Sedan 2006 är Mats medlem av Kungliga Musikaliska Akademien och 2011 mottog han ”Litteris et artibus” av kung Carl Gustav. I Falkenberg har han spelat vid ett flertal tillfällen, både själv och tillsammans med Göran Söllscher.

Vid dagens konsert bjuds på ett varierat program, dock med tyngdpunkten förlagd till Bachs sonator och partitor för soloviolin, egenhändigt arrangerade för gitarr och dokumenterade på den hyllade CD:n ”Sei Solo”.