Torleif Thedéen, cello

Adagio sostenuto ed espressivo
Allegro molto
Rondo: Allegro
Dmitrij Sjostakovitj (1906 – 1975)
Cellosonat i d-moll Op. 40
Allegro non troppo – Largo
Allegro
Largo
Allegro

Anton Webern
(1883 – 1945)
Två stycken för cello och piano
I. Langsam (G-dur)
II. Langsam (F-dur)
Richard Strauss
(1864 – 1949)
Cellosonat i F-dur Op. 6
Allegro con brio
Andante ma non troppo
Finale - Allegro vivo

Torleif Thedéen har i mer än 30 år haft en omfattande verksamhet över hela världen, och har spelat med orkestrar som London Philharmonic Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, BBC Philharmonic Orchestra och Wiener Symphoniker. Som kammarmusiker framträder Thedéen i konsertsalar som Wigmore Hall i London, Carnegie Hall i New York och Concertgebouw i Amsterdam. Han framträder på betydande kammarmusikfestivaler som Schleswig-Holstein, Salzburg, Pragvåren, Dubrovnik, Helsinki Festival m. fl. Under senare säsonger har Thedéen gästat Japan (Tokyo Metropolitan Orchestra), samt spelat med London Philharmonic under Mario Venzago (Elgar i Royal Festival Hall) och BBC National Orchestra of Wales. Med Julian Rachlin och Itamar Golan var Thedéen också solist i Musikverein i Wien med Beethovens Trippelkonsert (Wiener Symphoniker).

Sedan 1996 har Thedéen varit professor vid Edsbergs Musikinstitut i Stockholm (KMH) och från hösten 2017 är han professor vid Norges Musikhögskola i Oslo. År 2016 tilldelades Thedéen Kungl. Musikaliska Akademiens Interpretpris för framstående insatser under flera decennier.

Marianna Shirinyan är en av de mest kreativa och eftertraktade pianisterna i Europa idag, både som solist och som kammarmusiker. Shirinyan spelar med stor känslighet, förståelse och teknisk briljans, vilket gör att hon kan erbjuda en bred repertoar. Hennes kärlek till musiken och hennes glädje att dela den med en större publik syns tydligt i hennes framträdanden. Hon har bland annat erhållit Danmarks Radios prestigefyllda P2-pris för sitt bidrag till det danska musiklivet och är en frekvent gäst på en rad internationella musikfestivaler såsom Schleswig-Holstein Musik Festival, Schwetzinger Festspiele, MDR Summer Music Festival och Festspillene i Bergen. Samtidigt har hon vunnit rykte om sig att vara en av denna generations ledande pianister genom soloframträdanden med orkestrar som Bayerska radions symfoniorkester, Danmarks Radios symfoniorkester, Oslos, Helsingfors och Köpenhamns filharmoniska orkestrar m. fl.

Shirinyan är professor i piano vid Norges Musikhögskola i Oslo. Hon är Steinwayartist och har en lysande diskografi. Alla skivor har mottagits entusiastiskt av internationella recensenter och lyssnare. Hennes senaste utgåva, Fantasi för piano och orkester av Louis Glass, som hon spelat in tillsammans med Rheinische Philharmonie Koblenz under dirigering av Daniel Raiskin tilldelades Danska Radions P2-pris 2018.

Konserten arrangeras i samarbete med