Musica Vitae
Torleif Thedéen, cello och musikalisk ledning

Cellon i fokus: Torleif Thedéen - mästarmöte
Lördag 19 mars 2022 kl 15:00
Argus, Argussalen

Pjotr Tjajkovskij
(1840 – 1893)
Nocturne ur op 19
Dmitrij Sjostakovitj
(1906 – 1975)
Cellokonsert nr 1
I. Allegretto
II. Moderato
III. Cadenza – Attacca
IV. Allegro con moto

 

- PAUS -

 

Isadora Žebeljan
(1967 – 2020)
Selište (Deserted Village)
Béla Bartók (1881 – 1945)
Divertimento
I. Allegro non troppo
II. Molto adagio
III. Allegro assai

Musica Vitae är orkestern som tar livets musik till den enskilde lyssnaren. Med stringent elegans hanterar de 15 stråkarna konstmusikens alla världar. Här ryms barock och romantik likväl som modernism och samtida musik från olika genrer. Med konstnärlige ledaren Benjamin Schmid i spetsen presenterar ensemblen okonventionella musikaliska kombinationer och knyter ständigt nya kontakter med ledande solister, musiker och tonsättare, världen över. 2018 turnerade orkestern till både Schweiz och Japan och orkesterns mångsidiga repertoar syns, hörs och recenseras regelbundet i både digital och tryckt media.

I denna konsert samarbetar ensemblen med en av Sveriges absolut största stjärnor på den internationella klassiska musikscenen: cellisten Torleif Thedéen. Thedéen har framträtt som solist på konsertscener över hela världen och han har erhållit mängder av utmärkelser för sitt konstnärskap. Han är också flitigt anlitad som pedagog och är professor vid Norwegian Academy of Music i Oslo och gästprofessor vid Royal College of Music i London. Med sig till Musica Vitae har han den legendariske Mstislav Rostropovichs berömda Guadagnini-cello från 1783, som han disponerar som lån från norska Sparebanksstiftelsen DNB.

Vi får njuta av Torleif Thedéens cellospel i Tjajkovskijs smäktande och romantiska Nocturne, ett stycke den ryske tonsättaren först komponerade för piano och senare arrangerade för cello och orkester. Vi lyssnar också till musik av en annan rysk tonsättare, nämligen Dmitrij Sjostakovitj. Hans första cellokonsert komponerades faktiskt för just Rostropovich, som också var solist vid uruppförandet 1959 i Sankt Petersburg.

Efter paus blir det först suggestiv och fantasieggande musik av den serbiska tonsättaren Isidora Žebeljan och sedan avslutas konserten med den ungerske tonsättaren Béla Bartóks Divertimento för stråkorkester. Det är ett stycke som bjuder på rafflande tongångar som bär på en atmosfär av både ljus och allvar.


Konserten arrangeras i samarbete med