Martin Sturfält
piano

Wilhelm Stenhammar – de fyra stora pianoverken
Lördag 29 oktober 2022 kl 15:00
Argus, Argussalen

Wilhelm Stenhammar
(1871 – 1927)
Sonat g-moll (1890)
i. Allegro vivace e passionato
ii. Romanza. Andante quasi adagio
iii. Scherzo. Allegro molto
iv. Rondo. Allegrissimo
Wilhelm Stenhammar
Sensommarnätter op. 33
i. Tranquillo e soave
ii. Poco presto
iii. Piano. Non troppo lento.
iv. Presto agitato
v. Poco allegretto

 

- PAUS -

 

Wilhelm Stenhammar
Tre fantasier op. 11
i. Molto appassionato
ii. Dolce scherzando
iii. Molto espressivo e con intimissimo sentimento
Wilhelm Stenhammar
Sonat Ass-dur op. 12
i. Moderato, quasi Andante - Allegretto animato
ii. Molto vivace - Presto
iii. Lento e mesto
iv. Finale: Allegro

Pianisten Martin Sturfält har etablerat sig som en uppmärksammad uttolkare av såväl nyare som äldre svensk musik, bl.a. genom internationellt kritikerrosade inspelningar av Stenhammar och Wiklund på Hyperion Records. Han är en flitig gäst som solist hos svenska och utländska symfoniorkestrar och är även en hängiven kammarmusiker.

Martin föddes i Katrineholm 1979 och började spela piano vid 4 års ålder. Han studerade på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och på Guildhall School of Music & Drama i London. Hans huvudsakliga lärare var Esther Bodin-Karpe, Stefan Bojsten, Paul Roberts och Ronan O’Hora.

Alltsedan 11-årsdagen har Martin varit aktiv som konserterande pianist och hans framträdanden har tagit honom runtom i Skandinavien, övriga Europa, USA och Asien. Han har som solist samarbetat med framstående dirigenter som Herbert Blomstedt, Sir Mark Elder, Andrew Manze, Thomas Dausgaard, Vasily Sinaisky och Alexander Vedernikov med orkestrar som bl.a. Halléorkestern i Manchester och the New London Sinfonia i England samt med samtliga svenska symfoniorkestrar, bl.a. Kungliga filharmonikerna och Sveriges Radios Symfoniorkester. Han har gett solo- och kammarmusikkonserter på bl.a. Nybrokajen 11 och Konserthuset i Stockholm, Wigmore Hall, Barbican Hall, Royal Festival Hall och Purcell Room i London, Concertgebouw i Amsterdam och Palais Beaux-Arts i Bryssel.

Martins första tävlingsframgång var 1999 då han erhöll första pris i den svenska Yamaha-tävlingen. Under de följande åren vann han förstapriser i bl.a. den engelska Yamaha-tävlingen 2002, den nordiska ”Blüthner-tävlingen” i Malmö 2002, John Ogdon Prize i London 2004 och Terence Judd Award i Manchester 2005.