Elin Rombo, sopran

Hugo Alfvén 150 år
Lördag 3 december 2022 kl 15:00
Argus, Argussalen
Denna konsert ingår i ett samarbete med Falkenbergs föreläsningsförening.
Den 17 november 2022 arrangerade föreläsningsföreningen en föreläsning om Hugo Alfvén:
Speltoken. Hugo Alvén och rosens klang.

Hugo Alfvén
(1872 – 1960)
Aftonen
text: Herman Saetherberg

Tvenne Iyriska stämningar, Op. 8
text: Ellen Lundberg
1. Svarta rosor (Tristi amori)
2. Sommardofter

5. Jag längtar dig
6. Skogen sover
7. Se, du kom med jubel och sång i hågen

Följ med på ett storslaget firande av en av våra mest älskade kompositörer när Hugo Alfvén fyller 150!

Hovsångerskan Elin Rombo och konsertpianisten Peter Friis Johansson har botaniserat bland Alfvéns bästa verk och firandet till ära spelat in dessa på tonsättarens egen flygel. Nu reser de på turné för att bjuda på denna härliga musik.

Konserten tillägnas helt Alfvén och utforskar hans många sidor som tonsättare. Vi går från den oändligt vackra naturskildringen Aftonen, via de virtuosa pianostyckena Fyra Låtar från Leksand, till de högdramatiska Sju Dikter med text av Ernest Thiel. Däremellan sånger med text av Anders Österling och Ellen Lundberg samt sviten Tre Skärgårdsbilder för solopiano.

Hovsångerskan Elin Rombo är en av de mest framgångsrika svenska sångerskorna idag. Hon sjunger på såväl operascener som med orkestrar runt om i Sverige och världen. Elin framträder också ofta som romanssångerska. Under senaste året har hon mottagit Lunds Studentsångförenings solistpris och Svenska Dagbladets Operapris.

Pianisten Peter Friis Johanssons glödande spel och känsla för subtil klanglig variation - förenat med förmågan att se oväntade konstnärliga samband och utifrån dem skapa raffinerade musikaliska idéer - har givit honom epitet som "nyansernas konung" och "ljudmagiker". Vid sidan om sin solistverksamhet är Peter Friis Johansson en passionerad kammarmusiker som engagerar sig i långtgående samarbetsprojekt med bland andra cellisterna Andreas Brantelid och Jakob Koranyi.

Konserten arrangeras i samarbete med